FAQ

Verzending en levering

Nadat u uw bestelling hebt geplaatst (zie hoe bestellen), ontvangt u van ons via e-mail een bevestiging. Daarin staan alle artikelen die u besteld hebt en een overzicht van uw gegevens. U ontvangt ook een tweede mail met meer informatie over de levering zelf nadat de bestelling verzonden werd. De levertermijnen hangen af van de bestelde artikelen en kunnen gaan tot 15 werkdagen voor op maat gemaakte artikelen. Artikelen in voorraad worden meestal binnen 48 uur verstuurd. In België gebruiken wij de diensten van Kiala en TNT Express; voor internationale zendingen doen wij uitsluitend een beroep op TNT Express. Voor bestellingen vanaf € 50 zijn leveringen in België gratis (75€ voor Euopa). U kunt ook zelf de producten gaan ophalen in een van onze winkels.

Hoe snel het juiste product vinden

Bovenaan rechts op de pagina kunt u "zoeken" op bijvoorbeeld model, merk of maat. U kunt vervolgens zoeken in de categorieën "heren, dames, kinderen, zonnebrillen, sportbrillen en contactlenzen" in het hoofdmenu op basis van merk, model, maat of kleur. U kunt ten slotte een filter op de catalogus toepassen in functie van verschillende productkenmerken.

Bedenktijd

Bij Optica beschikt u over een bedenktijd van 14 dagen. Dat betekent dat u uw artikel binnen een termijn van 14 dagen na aankoop mag terugsturen, zonder verklaring en kosteloos, op grond van het intrekkingsrecht. Om een artikel te kunnen terugsturen, moet u eerst contact opnemen met onze klantendienst, liefst via e-mail. Zo beschikken wij over de nodige informatie. Wij nemen dan opnieuw contact met u op om het dossier te verwerken.

Terugsturen en omruilen

U mag uw online aankopen binnen veertien dagen na ontvangst terugsturen, gratis en zonder dat u een specifieke reden hoeft te vermelden (zie ook de bedenktijd van 14 dagen). Het artikel moet in de oorspronkelijke verpakking en in perfecte staat teruggestuurd worden. Onvolledige of beschadigde producten worden niet teruggenomen. Ter wille van de hygiëne kunnen wij geen vloeistoffen terugnemen, noch lenzen waarvan de verpakking al werd geopend. Wettelijk gezien hebben wij het recht om te weigeren monturen terug te nemen die met optische glazen werden verkocht, aangezien het om een product op maat gaat. Maar omdat de klant bij Optica altijd centraal staat en vergissen nu eenmaal menselijk is, maken wij graag een uitzondering. Deze dienst vindt u enkel bij Optica! Er bestaan verschillende mogelijkheden om producten terug te sturen. U moet altijd eerst contact opnemen met onze klantendienst. Pas nadat u de klantendienst hebt gecontacteerd, kunt u het artikel terugsturen of het naar een van onze winkels brengen. Als uw montuur niet goed zit (te hoog, te laag, te los of te strak), kunt u altijd naar een van onze winkels gaan. Zij zijn uitgerust met geschikte, professionele apparaten om uw montuur op een veilige manier aan te passen.
Ook deze dienst is gratis! Nog een exclusieve dienst van Optica!
Let op, als u zelf uw montuur probeert aan te passen, loopt u het risico het te beschadigen. Deze schade wordt niet gedekt door de garantie. Neem bij de minste twijfel contact met ons op.

Een bestelling plaasten

Wanneer u het gewenste artikel hebt geselecteerd, klik dan op de knop "toevoegen aan het mandje". Uw bestelling wordt weergegeven. U kunt uw bestelling afsluiten of klikken op de knop "andere artikelen toevoegen".

Probeer het montuur GRATIS* bij u thuis uit !

U kunt tot 4 monturen bij u thuis uitproberen, de mening van uw familieleden en vrienden vragen en uw keuze maken vanuit uw luie zetel. U hebt daarvoor 14 dagen de tijd. Deze dienst is uniek in België en bovendien helemaal gratis. Stuur nadat u uw keuze hebt gemaakt, alle monturen in hun oorspronkelijke verpakking kosteloos terug met het retourformulier. Vermeld het gekozen montuur op het bestelformulier bij de zending. Hebt u niets naar uw gading gevonden? Geen probleem. U kunt de monturen ook terugbrengen naar een van onze winkels, waar onze medewerkers u zullen helpen door u advies te geven en waar u onze andere modellen kunt bekijken.
Nog een exclusieve dienst van Optica!

* Voor het passen van zonnebrillen bij uw thuis vragen we een waarborg van €35. Dit is een vast bedrag, ongeacht of u nu één, twee, drie of vier zonnebrillen wenst te proberen. Heeft u geen zonnebril naar uw smaak gevonden? Dan storten we de €35 waarborg gewoon terug op uw rekening! Indien u wel een zonnebril wil aankopen (via onze webshop of in één van onze winkels), zal dit bedrag verrekend worden in de totaalprijs van uw aankoop.
Deze formule is niet van toepassing voor sportbrillen !

Betaling

In het mandje krijgt u een overzicht van de bestelde artikelen en het totale bedrag. U kunt in dit stadium ook nog wijzigingen aanbrengen. Nadat u uw keuze hebt gemaakt, moet u een "account" aanmaken. Dat is gratis. Voor de betalingen gebruiken wij het betaalsysteem Ogone. Nadat u de betaalwijze hebt bepaald (u kunt kiezen tussen verschillende mogelijkheden), kunt u ook aangeven hoe wij de levering moeten uitvoeren. Voor bestellingen vanaf € 50 betaalt u geen verzendingskosten! Als u dat wenst, kunt u uw bestelling ook in een van onze winkels ophalen. U kunt dan meteen uw montuur laten aanpassen. U kunt ook van deze dienst gebruik maken als u uw bestelling bij u thuis laat leveren. U ontvangt via e-mail een bevestiging met alle details van uw bestelling. Wanneer de zending onze gebouwen heeft verlaten, ontvangt u opnieuw een mail met informatie over de verzending en de details van de zending. U beschikt over verschillende betaalmogelijkheden: bankkaart (maestro of mister cash), kredietkaart (visa of mastercard) of overschrijving (voorafbetaling via online bankdienst). Bij ons beslist u vrij over de betaalwijze. Deze betaalmogelijkheden zijn kosteloos. Nadat u ze hebt overlopen, kunt u een van deze mogelijkheden kiezen. Wij gebruiken de diensten van de online betaaloperator Ogone. Ogone is een van de belangrijkste Europese leveranciers van betaaloplossingen (zie Ogone.be voor aanvullende informatie). De betaaloplossingen van Ogone zijn 100% veilig. Het is niet nodig om u te registreren. Onze betaalpagina bevat een link naar de omgeving van Ogone via een beveiligde SSL-verbinding. Ogone verwerkt uw betaling en stuurt u door naar onze winkel voor het afsluiten van het validatieproces van de bestelling. De betalingen worden sneller afgehandeld en wij kunnen uw bestelling meteen uitvoeren.

Hoe uw montuur kiezen

U kunt meerdere monturen in uw mandje leggen en ze er vrijblijvend terug uithalen. Om te kiezen, kunt u de filters links van het scherm gebruiken of even kijken naar onze bestsellers op de homepagina.

Moet ik een account maken om te kunnen bestellen

Nee, het staat u vrij om al dan niet uw gegevens te laten registreren bij uw eerste bestelling. U kunt ook bestellen zonder u te registreren. Maar het gaat sneller en vlotter als u een account aanmaakt. Enkele voordelen die verbonden zijn aan het creëren van een persoonlijke account:
  • u kunt u snel en vlot aanmelden met uw e-mailadres en het gekozen wachtwoord
  • in één klik krijgt u een overzicht van uw lopende bestellingen en een rekeninguittreksel
  • u kunt zelf uw gegevens en voorkeuren wijzigen wat betaling en levering betreft
  • met een gepersonaliseerde lijst kunt u snel uw favoriete producten vinden en bestellen

Hoe uw glazen kiezen

Vul uw voorschrift in. Wij zullen enkele types van glazen voorstellen die daaraan het best aangepast zijn. U krijgt altijd een optimaal voorstel en 2 alternatieven. Onze glazen worden vervaardigd in een geavanceerd Belgisch laboratorium. Weet u niet zeker hoe u uw voorschrift moet invullen? Stuur het ons op en wij doen de rest. U kunt bovendien verschillende opties selecteren zoals zonneglazen en fotochromische glazen ... De levertermijn hangt in grote mate af van het gekozen type glas en de bijkomende opties. Aangezien elke bestelling individueel wordt geproduceerd, kan het soms 7 werkdagen duren.

Hoe een account aanmaken

Wanneer u uw eerste bestelling plaatst, kunt u een account aanmaken door uw e-mailadres en een gekozen wachtwoord in te voeren. Als u uw account meteen wil aanmaken, klik dan hier.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat moet ik doen

Tijdens de bestelprocedure (bij de betaling) kunt u zich met uw e-mailadres identificeren in het vak "wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord in te voeren, of u kunt hier klikken als u uw wachtwoord vergeten bent en dat onmiddellijk wilt doen. U komt dan op een pagina waar u uw e-mailadres kunt invullen. Even later ontvangt u van ons een e-mail met een persoonlijke link.

Verkeerde URL

De gezochte pagina werd niet gevonden.

  • als u de URL hebt ingetikt, controleer dan de spelling.
  • als u op een link hebt geklikt, kan het zijn dat deze niet meer actief is.

Wat kunt u doen?

  • Ga terug naar de vorige pagina.
  • Gebruik het zoekvenster rechts boven het menu om uw product te zoeken.

Hoe de leveringswijze kiezen

Nadat u de betaalwijze hebt bepaald (u kunt kiezen tussen verschillende mogelijkheden), kunt u ook aangeven hoe wij de levering moeten uitvoeren. Voor bestellingen vanaf € 50 betaalt u geen verzendingskosten! Als u dat wenst, kunt u uw bestelling ook in een van onze winkels ophalen. U kunt dan meteen uw montuur laten aanpassen. U kunt ook van deze dienst gebruik maken als u uw bestelling bij u thuis laat leveren. U ontvangt een bevestigingsmail met alle details van uw bestelling. Wanneer de zending onze gebouwen heeft verlaten, ontvangt u opnieuw een mail met informatie over de verzending en de details van de zending.