klantendienst
Indien u vragen of opmerkingen heeft, aarzel dan niet om ons te contacteren via het contactformulier of per telefoon op het nummer 0800/32932

Klantendienst

 
Verzending en levering
Na het plaatsen van uw bestelling (zie Bestellen) krijgt u van ons een bevestigingsmail.
Hierin staan de door u bestelde artikels alsook uw verzendgegevens. Nadien ontvangt u een 2de mail met meer informatie betreffende de levering van uw bestelling.

De levertijden zijn afhankelijk van de bestelde artikels en kunnen tot 15 werkdagen bedragen voor op maat gemaakte producten, goederen die op voorraad zijn worden meestal binnen de 48 uur verzonden.
Binnen België werken we met Kiala en TNT express, voor buitenlandse zendingen enkel met TNT express.
De zendingen binnen België zijn gratis voor alle bestellingen vanaf 50 €. U kan ook uw bestelling afhalen in één van onze winkels.
Omruilen
U kan uw online aankopen terugsturen binnen een termijn van 14 dagen en dit gratis en zonder reden (zie ook 104 dagen retourrecht). De goederen moeten in de originele verpakking en in perfecte staat terug gestuurd worden, onvolledige of beschadigde goederen zullen niet geaccepteerd worden.
Omwille van hygiënische redenen kunnen we geen vloeistoffen of contactlenzen terugnemen die geopend zijn geweest.
Wettelijk hebben we het recht om optische brillen met glazen op prescriptie retour te weigeren gezien dit over een op maat gemaakt product gaat. Maar omdat de klant altijd op de eerste plaats komt bij Optica maken we hier graag een uitzondering op. Een service die u enkel bij Optica kan vinden !

Er zijn verschillende mogelijkheden om uw goederen terug te sturen, gelieve altijd eerst contact op te nemen met onze klantendienst.
Enkel na contact name met onze klanten dienst kan het pakket geretourneerd worden of terug gebracht worden naar één van onze winkels.
Indien een montuur u niet helemaal past (te hoog, te laag, te spannend of niet genoeg), kan u steeds terecht in één van onze winkels waar onze medewerkers de aanpassingen graag voor u uitvoeren, wij beschikken over speciaal materiaal om dit te kunnen doen zonder schade.

Deze dienst is tevens gratis ! een andere service die u enkel bij Optica kan vinden !

Opgelet, indien u zelf deze aanpassingen probeert uit te voeren loopt u het risico om de montuur te beschadigen, deze beschadigingen vallen niet onder de garantie.
Contacteer ons bij de minste twijfel.

Garantie
Voor optische monturen, zonnebrillen en glazen hanteren we de wettelijke fabrieksgarantie van twee jaar. Beschadigingen veroorzaakt door onjuist gebruik vallen hier niet onder. Indien u uw montuur onder garantie wenst te laten herstellen, kan u best even langskomen in één van onze winkels waar onze Optica opticiens u graag verder helpen.

Betalen
In het winkelmandje heeft u een overzicht van de bestelde goederen en van het te betalen bedrag. U kan nog steeds wijzigingen doorvoeren. Indien u uw bestelling heeft afgewerkt dient u zich te registreren, dit is gratis.
Voor de betaling maken wij gebruik van het Ogone platform, verschillende betaalmogelijkheden worden aangeboden (maestro, mister cash, visa, of mastercard) of via een online bankoverschrijving.
U kan zelf kiezen welke betaalmogelijkheid u wenst te gebruiken.
Al deze betaalmogelijkheden zijn ook zonder extra kosten.

Zoals vermeld gebruiken wij de betaaloplossing van Ogone. Ogone is één van de belangrijkste Europese leveranciers van betaaloplossing (zie www.ogone.be voor meer informatie).
De betaaloplossingen van Ogone zijn 100% veilig, men hoeft zich niet te registreren, onze betaalpagina heeft een link naar het betaalplatform van Ogone via een SSL beveiligde verbinding. Zij behandelen uw betaling en sturen u dan terug naar onze site voor het afronden van uw bestelling.

Na het kiezen van de betaalmethode kan u aangeven hoe u de goederen geleverd wenst te hebben. Er zijn geen verzendkosten voor bestellingen met een waarde vanaf 50€. Indien u wenst kan u uw bestelling ook afhalen in één van onze winkelpunten waar u ineens uw montuur kan laten aanpassen (deze aanpassingen kan u vanzelfsprekend ook laten uitvoeren indien u uw bestelling thuis laat leveren).
U krijgt een bevestigingsmail wanneer de bestelling afgehandeld is en ook eentje wanneer de bestelling verzonden zal worden.
Bestellen
Hoe het juiste artikel vinden, bovenaan kan u een zoekveldje vinden waar u kan zoeken binnen onze site, bijvoorbeeld een modelnummer of merknaam. Vervolgens kan u door de verschillende categorieën bladeren (Heren, Dames, Kinderen, ...).
Links kan u den verder filteren op basis van een aantal product eigenschappen.

De volgende stappen leggen u het bestelproces uit.

1. Een montuur kiezen. U kan verschillende monturen toevoegen aan uw winkelmandje en terug verwijderen zonder verplichting.
Probeer gratis bij u thuis monturen uit ! U heeft de mogelijkheid om tot 4 monturen thuis gratis te passen, advies vragen aan familie en vrienden en dit gedurende 14 dagen.Try & Buy
 
Deze service is uniek in België en tevens helemaal gratis

Nadat u uw keuze heeft gemaakt stuurt u alle monturen terug in de originele verpakking, zonder kosten met het bijgeleverde retourdocument.
U kan dan op de site overgaan tot het plaatsen van een bestelling.
Indien u niet uw keuze heeft kunnen vinden tussen de monturen kan u zich steeds begeven naar één van onze winkelpunten waar onze medewerkers u graag zullen verder helpen met advies en waar u onze andere collecties kan bekijken.
 
2. Kies uw glazen en vul uw sterktes in. Wij steel u in functie van de sterkte de meest optimale glazen voor, u heeft altijd een “voorkeurs” keuze en 2 alternatieven. Onze glazen worden gemaakt door een vooraanstaand Belgisch labo.

Indien u twijfels heeft welke gegevens u moet invullen of waar u deze kan vinden, aarzel dan niet om contact op te nemen met onze klantendienst. Of stuur ons uw voorschrift door, wij doen de rest.

Na het kiezen van de glazen kan u verschillende opties toevoegen, zoals bijvoorbeeld gekleurde of verkleurende glazen.
De levertijd is afhankelijk van het gekozen glas en de bijhorende opties. Gezien ieder product op maat gemaakt is kunnen de levertijden hierdoor oplopen tot 7 werkdagen.
  
3. Betaal en kies de verzendwijze. In het winkelmandje heeft u een overzicht van de besteld goederen en het totaalbedrag, u kan hier ook nog steeds wijzigingen doorvoeren.
Indien u uw keuze gemaakt heeft dient u zich te registreren, dit is gratis. Voor de betalingen gebruiken wij het platform van Ogone waar u kan kiezen voor verschillende betaalmethodes. Er worden geen leveringskosten aangerekend voor alle zendingen van een bestelbedrag van 50€.
Indien gewenst kan u uw bestellingen ook afhalen in één van onze winkelpunten waar u tegelijk uw montuur kan laten aanpassen. (deze aanpassingen kan u vanzelfsprekend ook laten uitvoeren indien u uw bestelling thuis laat leveren).
U krijgt een bevestigingsmail wanneer de bestelling afgehandeld is en ook eentje wanneer de bestelling verzonden zal worden. 

 
Klachten
We doen er natuurlijk alles aan om dit te vermijden, maar mocht u toch een klacht hebben (over een product of onze dienstverlening), helpen we u graag zo vlug en zo goed mogelijk verder. Met klachten kan u bij ons terecht telefonisch op het gratis nummer 0800/32932 of per mail shop@optica.be. Het is ook steeds mogelijk een bericht na te laten via ons contactformulier.

Wij zullen uw klacht grondig onderzoeken en beloven u een concreet antwoord te bieden binnen de 5 werkdagen.